Op 22 juni begint de vijfde editie van Young Lady Business Academy, het initiatief dat ik in 2017 ben gestart en jonge vrouwen stimuleert hun remmende omgeving achter zich te laten en écht voor hun ambitie te gaan. In de aanloop naar de Academy voer ik gesprekken met talloze kandidaten en één ding kan ik al met zekerheid zeggen: die gesprekken zetten mijn vizier nóg verder op scherp!

Zeggen dat de Young Ladies die ik spreek – en vaak studeren, of nog op school zitten – in veel gevallen een stuk ‘verder’ zijn dan ervaren ondernemers klinkt misschien raar, onlogisch en overdreven, maar ik meen het wel. Zo legde één van de kandidaten mij glashelder uit hoezeer ze de vraag ‘wat wil je later worden?’ als nodeloos beperkend ervaart. ‘Alsof ik de rest van mijn leven maar één ding mag doen. En me niets anders wacht dan binnen de lijntjes te kleuren in één en hetzelfde vakgebied dat ik binnenkort al moet kiezen. Hoe gek is dat, als je erover nadenkt!’

Volgens diezelfde jonge vrouw getuigde de vraag van miskenning dat je meerdere talenten kunt hebben en die vervolgens wilt bevredigen. ‘Als je zegt “ik wil dat of dat worden”, lijkt het net of je het prima vindt dat je de rest van je leven wordt opgeborgen in een la. En je een definitieve reden hebt gevonden om je niet meer met de rest van de wereld te bemoeien. Terwijl ik mijn veelzijdigheid nou juist koester. En op meerdere terreinen problemen wil helpen oplossen. Zo’n boeiende toekomst laat je toch niet liggen omdat de buitenwereld je zo graag in één hokje stopt?’

Eerlijk gezegd luisterde ik ademloos naar deze Young Lady en was het volkomen met haar eens.

Ik word zó blij van alle kandidaten die zeggen ‘iets te willen betekenen voor de maatschappij’ en daarbij het liefst ‘een probleem oplossen’ aangaande klimaat, geestelijke gezondheid, armoede, sociale samenhang, noem maar op. Wat geweldig! denk ik dan. Zo jong nog en al zoveel oog voor de omgeving. Zoveel zicht op wat de samenleving écht nodig heeft. Zoveel positieve probleemhonger.

Hoeveel ondernemers, die nu boos of wanhopig zijn, zouden een voorbeeld kunnen nemen aan de Young Ladies! Niet een bepaalde omzet of een functie op je visitekaartje centraal stellen, maar de vraag ‘waar ben ik nodig?’, of ‘welk probleem kan ik helpen oplossen?’.

Wanneer je als ondernemer die gedachtesprong kunt maken en ernaar handelt, zul je zien hoe snel jouw coronacrisis voorbij is.